نمایندگان
۱) انتظار حضرتعالی از نمایندگان در نطق های پیش از دستور چیست؟
باید نطقهاى قبل از دستور یا مسائلى که در مجلس واقع مىشود همانند خطبههاى نهج البلاغه و خطب ائمه اطهار مردم را رو به صلاح ببرد و آقایان در صحبتهایشان این احساس را داشته باشند که براى مصلحت جامعه حرف مىزنند ، نه براى مقابله . خودشان را یک واعظ حساب بکنند که مىخواهند مردم را موعظه کنند و مردم همه احساس کنند که این آقایان خیر و صلاح آنها راگویند .۱
در نطقهاى قبل از دستور و در مباحثات در حال دستور با کمال دقت مواظب جملات خود و کیفیت اداى آن باشند ، که خداى نخواسته به مسلمانى بلکه انسانى توهین نشود و شخصیتى ساقط نگردد و کسى مظلوم واقع نشود .۲
۲) توصیه اخلاقی شما برای نمایندگان چیست؟
شماها باید در مجلس که مىروید علاوه بر اینکه مسائلى که طرح مىشود که مورد احتیاج ملت است باید آنها را در آن طرح کنید ، با سلاح اخلاق اسلامى وارد بشوید و با آن سلاح مردم را تربیت کنید که وقتى چند سال از مجلس گذشت ، در مردم آثار گفتگوهاى شما و مناظرات شما پیدا باشد . از مجلس منعکس مىشود کارهاى شما ، علاوه بر اینکه خداى تبارک و تعالى حاضر است در همه جا و ناظر است در همه جا و پروندههاى همه شما پیش اوست و همه عالم ، علاوه بر اینکه باید ملاحظه کنید که در حضور خداى تبارک و تعالى هستید و هر نفسى که مىکشید در حضور او هست و هر کلمهاى که ادا مىکنید در محضر مبارک خداى تبارک و تعالى هست .۳
۳) ” باید نظرات موافق و مخالف نظام در مجلس وجود داشته باشد تا تضارب افکار موجب رشد نظام شود .” این استدلال را منطقی می دانید؟
این یک مطلب غلطى است که منحرفین درست کردهاند تا در مجلس با خدعه شرکت کنند و ملت به این مطالب انحرافى گوش فرا ندهد .۴
۴) آیا حضرتعالی کاندیدای مشخصی را معرفی می نمایید؟
اینجانب بنا ندارم از کسى تأیید نمایم ، چنانکه بنا ندارم کسى را رد کنم و از تمام احزاب و گروهها و افراد مىخواهم از نسبت دادن کاندیداى خود به من که از آن استفاده تأیید و یا تعیین و یا رد شود ، ندهند .۵
۵) آیا می توان براساس سیاستهای باندی و حزبی رأی داد؟
در این مرحله که مقام امتحان است کوشش کنید که مصالح اسلام و کشور اسلامى را فداى منافع شخصى یا گروهى نکنید . من انتظار دارم که وحدت کلمه خود را حفظ و در انتخاب وکلاى خود رضاى حق را بر رضاى خود مقدم دارید .۶
۶) آیا صرف وجود اسم کاندیدایی در لیستی برای انتخاب او کافی است؟
مساله خوب بودن خود شخص است نه اینکه از یک دسته خاصى باشد ، نه اینکه اهل علم باشد ، حزبى باشد ، بازارى باشد ، اینها دیگر شرط نیست ، عمده موازینى است که قانون و اسلام تعیین کرده است .۷
۷) آیا می توان به سبب وجود یک فرد صالح در یک لیست ، کل آن مجموعه را انتخاب کرد؟
ما نباید مقلد کسى باشیم که هر چه را عدهاى تشخیص دادند همان را عمل کنیم ، بلکه باید کاملا توجه کنیم که مثلاً در تهران چه کسانى لیاقت دارند که هم مسائل روز را بفهمند و هم متدین باشند و هم براى اسلام کار کنند ، اشخاصى را انتخاب کنیم که از هر جهت صالح باشند . اگر کسان دیگرى هم اشخاص صالحى داشتند به آنها راى دهید و الا نه .۸
۸ ) افرادی که معرف کاندیداها می شوند چه مسائلی را باید در نظر بگیرند؟
لازم است کسانى که کاندیداهایى به ملت معرفى مىکنند ، در نظر داشته باشند که از مطلعین هر رشته تخصصى چند نفرى در بین کاندیداهاى آنها باشد و اگر کسى یا کسانى را در غیر گروه یا صنف خود یافتند که از افراد گروهشان لایقتر است ، او را کاندید کنند .۹
۹) حضرتعالی خطاب به جنا ح ها فرمودید :”اگر کسانی را در گروه یا صنف خود یافتید که از افراد گروهشان لایق تر است او را کاندید کنید .” آیا چنین چیزی امکان دارد؟
مساله انتخابات یک امتحان الهى است که گروهگرایان را از ضوابط گرایان ممتاز مىکند و مومنین و متعهدین را از مدعیان جدا مىنماید .۱۰
۱۰) توصیه حضرتعالی به کسانی که ضد تبلیغ انجام می دهند چیست؟
هیچ مقامى و حزبى و گروهى و شخصى حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند توهین کنند ، یا خداى نخواسته افشاگرى نمایند . گر چه همه حق تبلیغات صحیح براى خود یا کاندیدهاى خود یا دیگران را دارند و هیچ کس نمىتواند جلوگیرى از این حق نماید . و البته لازم است تبلیغات موافق مقررات دولت باشد .۱۱
۱۱) چه شیوه هایی را برای تبلیغ ناپسند می دانید؟
لازم است مطلبى را که گاهى شنیده مىشود که براى تبلیغات انتخاباتى بعضى از کاندیداها خداى نخواسته بعضى دیگر را تصعیف یا توهین مىکنند ، در رابطه با آن تذکر دهم که امروز این نحو مخالفتها خصوصاً از چنین کاندیداهایى ، براى اسلام و جمهورى اسلامى فاجعهآمیز است . اگر فرضاً کسى در دیگرى مناقشه دارد ، ابراز آن و اظهار در بین مردم هیچ مجوزى ندارد و حیثیت و آبروى مومن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است و هتک مومن ، چه رسد به مومن عالم ، از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است .۱۲
۱۲) در نحوه تبلیغ ، کاندیداها چه مسائلی را باید رعایت کنند؟
نصیحتى است از پدرى پیر به تمامى نامزدهاى مجلس شوراى اسلامى که سعى کنید تبلیغات انتخاباتى شما در چهارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود و از کارهایى که با شؤون اسلام منافات دارد ، جلوگیرى گردد . باید توجه داشت که هدف از انتخاب در نهایت ، حفظ اسلام است .۱۳
۱۳) آیا از شیوه تبلیغ می توان صلاحیت کاندیدا را تشخیص داد؟
باید توجه داشت که هدف از انتخاب در نهایت ، حفظ اسلام است . اگر در تبلیغات ، حریم مسائل اسلامى رعایت نشود ، چگونه منتخب حافظ اسلام مىشود .۱۴
۱۴) چه انتظاری از گروههای سیاسی در مبارزات انتخاباتی دارید؟
من بسیار مایل هستم که گروههائى که متعهد و معتقد به جمهورى اسلامى و خدمتگزار به اسلام هستند ، در مبارزات انتخاباتى کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهاشان رعایت نمایند و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیت و اخوت اسلامى داشته باشند و از تفرقه و کدورت شدیداً احتراز کنند که تفرقه و تشتت دوستان را نگران و دشمنان را کامیاب مىکند و موجب تبلیغات سوء مىشود .۱۵
۱۵) برخی کاندیداها از همان ابتدا خود را برای تصفیه حسابهای حزبی و فردی آماده می کنند ، چه توصیه ای برای آنها دارید؟
اگر بنا باشد که خداى نخواسته از اول صف آرائى بشود براى جنگ اعصاب و آن مجالسى که در زمان طاغوت بود ، آن مجالس ، باز محتوایش تکرار بشود ، این مجلس اسلامى نیست و آقایان به وظیفه شرعى و الهى خودشان عمل نکردهاند … ملت یک ملت اسلامى است و اسلام را مىخواهد و احکام اسلام را مىخواهد شما وکیل نیستید که بروید آنجا بنشینید و حسابهائى که خودتان با هم دارید صاف کنید اگر یک همچو کارى بشود ، این انحراف است و غصب است آن محل براى شما .۱۶
1- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۵۹ و ۶۰
۲- صحیفه نور ج ۱۹ ص ۱۰۶
۳- صحیفه نور ج ۱۲ ص ۱۱۶ و ۱۱۷
۴- صحیفه نور ج ۱۲ ص ۷۶
۵- صحیفه نور ج ۱۱ ص ۱۸۸
۶- صحیفه نور ج ۱۱ ص ۲۶۹
۷- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۱۷۹
۸- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۱۹۸
۹- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۲۳۲
۱۰- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۲۳۲
۱۱- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۲۳۲
۱۲- صحیفه نور ج ۱۷ ص ۱۰۳
۱۳- صحیفه نور ج ۲۰ ص ۱۹۴
۱۴- صحیفه نور ج ۲۰ ص ۱۹۴
۱۵- صحیفه نور ج ۱۱ ص ۱۸۸
۱۶- صحیفه نور ج ۱۲ ص ۱۱۶
منبع:ویژه نامه سراج2 از سایت نصر19