قانون و قانونگذاری
۱) آیا معیاری برای وحدت در مباحثات مجلس شورای اسلامی وجود دارد؟
چهارچوب هم چهارچوب قانون است . قانون هم در درجه اول ، قانون اساسى است .
این چهارچوب را رعایت کنید . بنده آن روز هم به جوانان دانشجو گفتم که
قانون آمده تا جاى صداى کلفت را بگیرد . کسى با صداى کلفت در هر موضعى که
هست ، بگوید این طور باید بشود ! خیال هم نکنید که استبداد و دیکتاتورى و
صداى کلفت و افزون طلبى ، مخصوص کسانى است که در رأس نظامند ؛ نخیر ، در
بدنه نظام هم چنین چیزهایى وجود دارد و همه جایش هم بد است . خوى پادشاهى ،
خوى استبداد در همه جا بد است ؛ در هر جا زشت است ؛ به هر شکلى که باشد ،
بد است . قانون آمده جلو این مسائل را بگیرد . بر طبق قانون و در چهارچوب
آن باید حرف زده و عمل و رفتار شود و حل و فصل هم به وسیله قانون صورت
گیرد. این بهترین معیار وحدت است .۱
۲) در یک جمله ، قانون اساسی را چگونه تعریف می نمایید؟
قانون اساسی ستون فقرات نظام است ، در حقیقت مرکز اصلی سلسله اعصاب نظام است ؛ معیار و ضابطه است .۲
۳) آیا تذکراتی که جنابعالی در خصوص رعایت قانون می دهید ، در مورد فرد یا جناح خاصی است؟
این خطاب به همه جناحهاست ؛ خطاب به اشخاص یا جناح معینى نیست ؛ این وظیفه
همه ماست . همه جناحها باید این چیزها را رعایت کنند . همه هم در چارچوب
قانون حرکت کنند . نه مجلس ، نه شوراى نگهبان ، نه مجمع تشخیص مصلحت ، نه
رئیس جمهور ، نه رهبرى ، هیچکدام حق ندارند از چارچوب قانون تخطی کنند .۳
۴) قانونگذاری صحیح و حکیمانه نتیجه کدام رفتار نمایندگان می تواند باشد؟
هرچه دقت و سنجیدگى و بکار گرفتن دانش و اطلاعات در کار قانونگذارى بیشتر
باشد ، پیشرفت و موفقیت و گره گشایى در کار اجرا ممکن تر خواهد شد و این
حقیقت روشن ، بار مسؤولیت نمایندگان محترم را سنگین تر مى سازد . بدیهى است
که قانونگذارى صحیح و حکیمانه ، مستلزم آن است که نمایندگان همه ى وقتى را
که مجلس شوراى اسلامى به آن نیاز دارد ، صرف کنند و علاوه بر حضور در
جلسات عمومى و کمیسیونها که در آن مباحثه و تبادل نظر انجام مى شود ،
ساعاتى را هم صرف مطالعه و تفکر و مشورت با کارشناسان کنند .۴
۵) اصلی ترین مسأله در امر قانونگذاری و تنظیم برنامه های کشور چیست؟
در تنظیم برنامه هاى کشور ، اصلى ترین مسأله عبارت از رفع فقر و محرومیت و
نجات طبقات مستضعف و محروم و پابرهنگان ، از تبعات دوران ستمشاهى و آثار
سلطه ى بیگانگان است ، همه ى برنامه هاى اقتصادى و تولیدى و سازندگى و رونق
اقتصادى باید به این هدف ، متوجه باشد و تنها در این صورت است که این
برنامه ها درست و قابل قبول است . نمایندگان محترم باید در قوانین مصوب و
نیز در مواجهات خود با مسؤولین اجرایى کشور ، این را اصل بدانند و وظیفه ى
کمک به محرومان را سرلوحه ى مسؤولیتهاى نمایندگى خود قرار دهند .۵
۶) نقش مردم در قانونگذاری چگونه تعریف شده است؟
مجلس ، مظهر حضور و ارادهی مردم در صحنههای گوناگون سیاسی و
اقتصادی است . اگر مردم چیزی را در زمینههای اقتصادی یا سیاسی
بخواهند که بشود یا نشود و چیزهایی را بخواهند که به سرنوشت کشور
ارتباطی پیدا میکند ، باید ارادهی خویش را از حنجره و زبان
نمایندهی خود بیرون بدهند و به صورت قانون درآورند و این قانون در
سطح کشور عمل بشود . این ، تأثیر مردم در قانونگذاری است .۶
۱- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى (۱۳۸۲/۰۳/۰۷)
۲- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى هیأت نظارت بر انتخابات شوراى نگهبان (۱۳۷۴/۱۱/۱۴)
۳- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى ایران (۱۳۸۲/۰۵/۱۵)
۴- پیام به مناسبت افتتاح چهارمین دوره مجلس شوراى اسلامى (۱۳۷۱/۰۳/۰۷)
۵- پیام به مناسبت افتتاح چهارمین دوره مجلس شوراى اسلامى (۱۳۷۱/۰۳/۰۷)
۶- دیدار اقشار مختلف مردم در آستانه ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیه) (۱۳۶۸/۰۹/۲۲)
منبع:ویژه نامه سراج۱ از سایت نصر19